Conversie Optimalisatie

Wat is Conversie Optimalisatie

Conversie Optimalisatie is het aantal bezoekers die een actie ondernemen (bestellen of het achterlaten van hun e-mailadres voor een gratis rapport, gratis offerte, ...) te verhogen.

Wat is een goed conversie percentage?

De conversiepercentage is voor elke webwinkel anders. Sommige webwinkels hebben hogere conversie percentages dan anderen. Een webwinkel zoals bol.com heeft een heel hoog conversie percentage. Boeken worden nu eenmaal sneller gekocht dan zwembaden. Het is altijd goed te weten wat het conversie percentage is van je directe concurrenten.

Zoals je hierboven in de figuur kunt waarnemen is 3% een streefdoel
• 1%: Tijd voor actie!
• 2%: Tamelijk goed.
• 3%: Bravo. Je zal weinig kunnen verbeteren.
• 4%: je site is bol.com ?

Waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk?

Er zijn drie redenen waarom conversie optimalisatie zo belangrijk is:

1. Er is veel verbetering mogelijk: Startende websites hebben meestal een conversieratio van 1%. Beeld je eens in wat een verbetering wanneer de conversie ratio naar 2 of zelf 3% gaat.

2. Google Adwords wordt steeds duurder. Door de toenemende online concurrentie wordt ook online adverteren via kanalen zoals Google AdWords steeds duurder. Enkel Google wordt er rijk van.

3. Beschikbare Conversie optimalisatie tools worden steeds goedkoper: Meer en meer komt men tot het besef dat conversie optimalisatie belangrijk is, waardoor het aantal tools zijn toegenomen en de prijs van deze tools goedkoper worden.

Wat kan ik verbeteren om tot een goede conversie percentage te komen ?

De eerste stap is ervoor zorgen dat mensen je webshop of website vinden met de juiste keywords.

Maak het gemakkelijk om van jouw te kopen
Het doel van conversie optimalisatie is het gemak van de gebruiker verhogen. Maak het de gebruiker daarom zo eenvoudig mogelijk om bij jouw te kopen. Ook oudere en minder ervaren bezoekers moeten snel en duidelijk wegwijs worden op je website, zodat ze uiteindelijk gemakkelijk iets kunnen bestellen.

Vertel je bezoekers wat ze moeten doen
Op elke pagina moet je bezoekers de richting op wijzen. Het liefst de richting waar jij wil dat ze heen gaan. Maak het de bezoeker daarom duidelijk met tekst en buttons welke actie gewenst is.

Biedt niet te veel opties aan
Als het gaat om categorieën dan wordt er soms overdreven. Zorg dat de bezoeker in één scroll alle producten kan bekijken. Als er te veel keuze is kan de bezoeker in de war raken.

Minder is meer!
Ook bij het invullen van de betaalpagina kan je overdrijven. Is het werkelijk nodig om te weten wat de leeftijd of het geslacht van de klacht is? Verminder het aantal invulvelden om het de bezoeker makkelijker te maken.
Tegenwoordig hoor en lees je veel verhalen over fraude met webwinkels en daarom wordt het steeds belangrijker om het vertrouwen van bezoekers te winnen.

Een paar manieren om het vertrouwen te winnen:
• Gebruik een keurmerk
• Gebruik onafhankelijke reviews
• Gebruik een beveiligde verbinding
• Laat merk logo’s zien
• Biedt achteraf betalen aan.
• Laat levertijden en voorraden zien.
• Laat zien dat je actief bent op social media.
• Zorg voor een professionele uitstraling.
• Wees transparant over bijkomende kosten.
• Laat echte foto’s zien van je bedrijf en medewerkers