Welk platform kiezen voor E-commerce ?

Net zoals bij het kiezen van een CMS kan de keuze voor een webshop-platform vrij moeilijk zijn. Om de keuze te vergemakkelijken kan je hieronder de drie meest gekozen webwinkel platformen terugvinden. Dit zijn WooCommerce, Prestashop en Magento.

Woocommerce

Over het algemeen wordt WooCommerce gekozen door klein tot middelmatig grote bedrijven. Eén van de redenen zijn dat de opstartkosten zoals thema’s en hosting relatief laag zijn en er is veel mogelijk zonder dat er dure plugins gekocht moeten worden.

Voordelen Woocommerce


Gebruiksvriendelijk en snel te begrijpen
Groot aanbod aan (gratis) thema’s en plugins
Website is naar wens aan te passen
Grote gemeenschap voor vragen doordat veel mensen gebruik maken van WordPress
Veel mogelijkheden m.b.t. producten, waaronder kortingsprijzen, onafhankelijke attributen
WooCommerce kan geïntegreerd worden met vrijwel elke serviceprovider (140+) : Stripe, paypal, mollie

Nadelen Woocommerce


Voor bedrijven met duizenden producten en diverse categorieën kan het beperkingen hebben
Meerdere plugins nodig om het optimale uit WooCommerce te kunnen halen
Een premium webshop thema kan vrij prijzig zijn

Prestashop

Prestashop werd speciaal gebouwd om een ecommerce op te zetten. Doordat er veel opties geintegreerd zijn in het systeem zullen er niet direct extra plugins nodig zijn. Prestashop is geliefd bij veel gebruikers omdat dit net als WordPress enorm gebruiksvriendelijk is. Prestashop heeft een prijskaartje , zeker als je een extra plugin wilt installeren.

Voordelen Prestashop


Geen tot weinig extra modules nodig
Mogelijkheid om snel en meerdere domeinen in één systeem te beheren
Geschikt voor duizenden producten en deze kunnen zeer snel aangemaakt worden

Nadelen Prestashop


Moeilijk te personaliseren
Thema’s en modules hebben bijna altijd een prijskaartje
Er is geen officieel (gratis) helpdesk, maar wel een forum voor alle vragen

Shopify

Shopify is een online, betalend platform 29 $/maand. Is een heel gebruiksvriendelijk systeem.
Shopify is een online tool, specifiek voor webwinkels ( gemakkelijker en duurder)

Voordelen Shopify


- Eenvoudigst in gebruik
- Geen technische kennis of programmeren noodzakelijk
- Security is standaard reeds op een hoog level

Nadelen Shopify


- Er zijn maar 10 gratis thema’s beschikbaar. Deze kan je wel aanpassen. Kennis van PHP is noodzakelijk
- Maximaal 3 opties per product
- Beperktere betaalmogelijkheden (70 serviceproviders)

Magento

Magento wordt vaak gebruikt door grote bedrijven met veel producten. Alles wat je maar kan wensen wat je
webshop nodig heeft en hoe het eruit moet zien is mogelijk met Magento. Doordat er zoveel mogelijk is heb je hiervoor wel de kennis nodig.
De meeste webwinkels welke gebouwd zijn in Magento wordt vaak gebouwd door professionals. Een ander reden waarom men hiervoor kiest is dat het systeem erg zoekmachine vriendelijk (SEO) is. Er wordt automatisch een goede link gemaakt en ook meta titels e.d. op basis van een product titel. Hierbij zijn er geavanceerde mogelijkheden om diverse filters in te stellen zodat klanten snel een product kunnen vinden.

voordelen Magento


Geen tot weinig extra modules nodig
Mogelijkheid om snel en meerdere domeinen in één systeem te beheren
Goede basis voor zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Nadelen Magento


Moeilijk te personaliseren
Thema’s en modules hebben vaak een prijskaartje
Er is geen officieel (gratis) helpdesk voor de Community Editie, maar wel een forum voor alle vragen