E-commerce

Er gaat geen week voorbij of je hoort het woord e-commerce in het nieuws.  Consumenten kopen meer en meer hun producten online.  Denk maar aan topwinkels zoals Bol.com, Zalando.be, Esprit.be, Coolblue, La Redoute, Mediamarkt.  Ook jouw klanten zoeken het internet op. Hoog tijd dus om voor jou de stap te zetten en online je producten te verkopen!  Elektronisch zakendoen of beter gekend onder E-commerce. E-commerce staat voor het kopen en verkopen van goederen en diensten via een elektronisch medium. Online verkoop van goederen en diensten via het world wide web is de bekendste vorm.  Dit kan via een webshop of digitale marktplaats (Ebay, Amazon).

Voordelen van E-commerce in het algemeen

Verkopers

openingsuren : Een webshop is altijd open en hebben geen sluitingstijden.  M.a.w webshops zijn beschikbaar 24 uur op 7 dagen.

extra manier om omzet te genereren :  de potentiële afzetmarkt is hier veel groter dan wanneer je enkel via directe verkoop werkt.

Goedkoopste manier om te verkopen : Geen huur van winkel, kostenbesparing door automatisering, minder verkoopspersoneel, ...

Cross-selling of aanverwante producten verkopen : Mogelijkheid om aanverwante producten voor te stellen.

Eenvoudig catalogus aanpassingen :  Geen gedoe/kosten meer om een nieuw gedrukte catalogus op de markt te brengen

Efficiëntie: offertes, informatieaanvragen dienen niet langer via de Post te gaan maar kunnen meteen online binnen twee seconden worden bezorgd.

Kostenreductie: De directe kosten voor een bestelling liggen veel lager dan op een traditionele manier. Afhandeling van het papierwerk gebeurt bijna volledig automatisch.

Kopers

Groter Gebruiksgemak : De sites zijn 27/7 open, geen verplaatsing, niet parkeren... waardoor veel tijd bespaard wordt.

Grotere  Keuze : websites zijn niet als winkels beperkt in hun assortiment. Via zoekmachines kunnen producten van verschillende websites makkelijk vergeleken worden.

Lagere Prijs : de exploitatiekost bij e-commerce is lager dan bij retail, hierdoor kunnen producten goedkoper aangeboden worden.

Informatie : volledige productinformatie is makkelijk te vinden, en hij kan er ook productbeoordelingen van andere gebruikers raadplegen.

Wereldwijd : De producten zijn over de hele wereld te koop

Vergelijken : Je kunt makkelijk prijzen vergelijkingen van verschillende aanbieder en zo aan de laagste prijs kopen.

Voordelen van een webshop

Persoonlijke touch en service : Je webshop kan je helemaal afstemmen op je eigen klanten. huisstijl

Betere zoekmachine optimalisatie : Een geoptimaliseerde webshop scoort beterdan met alleen een pagina op een online marktplaats. Je kunt jouw eigen pagina's aanpassen aan specifieke zoekwoorden. Iets wat je slechts oppervlakkig kunt doen op een online marktplaats.

Analyseren van het surf- en koopgedrag :  Zoekmachine tools geven je de mogelijkheid om te analyseren hoe de klant doorheen je website surft en vooral wanneer deze afhaakt. Met deze info kan je bekijken hoe de webshop nog verder geoptimaliseerd kan worden. 

Voordelen van een marktplaats

In het algemeen kun je stellen dat de voordelen van een platform als Amazon Business vooral gelden voor organisaties die gestandaardiseerde producten leveren op een massamarkt.

In een handomdraai ben je een verkoopkanaal rijker

Goedkoper marketingsbudget : potentieëe klanten vinden hun product op hun favoriete shoplocatie.

Vertrouwen : Veel kopers shoppen in de regel bij een aantal vertrouwde adressen.  Als jij deel kunt uitmaken van één van die adressen ...

 

GET IN TOUCH..…IT’S EASY