Wat is Zoekmachine Optimalisatie

Image

Zoekmachine Optimalisatie beter bekent onder de engelse naam Search Engine Optimalisation of afgekort SEO.

Zoekmachine optimalisatie heeft als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google / Bing te laten zetten binnen de niet betaalde zoekresultaten.

Van alle internetters vindt 81% dat zoekmachines de beste ondersteuning zijn in het vinden van websites. Daarom is het belangrijk dat jouw website hoog in Google / Bing staat.

Zoekmachine Optimalisatie heeft niet direct resultaat. Het resultaat is immers weken/maanden later zichtbaar/merkbaar. Niettemin is dit één van de beschikbare tools, welke heel krachtig is met een langdurig effect en bovendien gratis. Het bepalen van de juiste keywords waarop je gevonden wilt worden is de basis en hierover dient serieus nagedacht te worden. Gelukkig zijn er een groot aantal tools ter beschikking om je hierbij te helpen.

Waarop wil je op gevonden worden? Welke producten verkoop je? Welke diensten biedt je aan? waarmee wil je het internet veroveren? Wil je dit enkel aanbieden in je eigen streek, landstaal, land of wereldwijd? In het kader van conversie optimalisatie (zoveel mogelijk bezoekers oer de streep te trekken om je product aan te kopen of om zich in te schrijven op een nieuwsbrief) heb je misschien liever 1 bezoeker per dag dan 200 bezoekers die na enkele seconden je website al verlaten of helemaal niks doen. Zorg dus voor een lijst van ongeveer 20 zoekwoorden (keywords) of maak een combinatie van deze zoekwoorden. Eén van de belangrijkste autoriteiten op dit vlak is de firma moz.com. Regelmatig maken ze een studie op van de correlatie tussen de positie en de factoren die hier een invloed kunnen hebben. Je kan dit terug vinden hier https://moz.com/search-ranking-factors/correlations. Heb je geen zin om deze Engelstalige lectuur te doorlezen kan je hieronder in begrijpbare taal een samenvatting terugvinden :

• aantal zoekwoorden dat overeenkomt in de tekst, H1 en header
• Metadescription (metatags hebben geen invloed meer)
• Aantal links
• Href declaration (SEF-zoekmachine vriendelijke URL's)
• Geen iframes of flash (wat vroeger een hype was)
• Geen dode links (404 errors)
• Aantal interne links
• Aantal gestripte karakters in body tekst
• Aantal externe links
• Maakt de pagina gebruik van google analytics ?
• URL is HTTPS (beveiligde verbinding)?
• Pagina heeft link naar google+ account ?
• URL heeft een ~ (negatief voordeel)
• De server response tijd (negatief voordeel)
• De URL lengte (negatief voordeel)
• Bounce rate (negatief) en tijd op de website (positief) speelt een rol
• Shares op Sociale Media
• Google beoordeelt uw website op meer dan 200 factoren.

Op basis van deze factoren rangschikt Google en / of Bing uw website binnen de zoekresultaten.
Image

Wanneer je online succes wilt behalen, is zoekmachine optimalisatie een must. Door de inzet van zoekmachine marketing zorg je als het ware dat jij op zoveel mogelijk zoektermen die raakvlakken hebben met jouw diensten en/of producten, gevonden wordt. Hoe beter jij gevonden wordt, hoe meer kans je hebt dat nieuwe klanten bij jou een bestelling afnemen of een aanvraag doen. De ervaring leert dat zoekers enkel de eerste pagina's van de zoekresultaten bekijken. Hoe hoger je gerankt staat hoe meer bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie is een doorlopend proces

De grootste misvatting die men maakt over zoekmachine optimalisatie is dat het een eenmalige activiteit is. De manier waarop zoekmachines websites indexeren en het algoritme waarmee ze de hoogte in de zoekresultaten bepalen wijzigt continu. Ook de concurrentie zit niet stil. Daarom is het belangrijk dat de optimalisatie van de website op regelmatige tijdstippen wordt gecheckt en geen éénmailige gebeurtenis is.

Gevonden worden op het internet , een probleem ?